Dry needling & medical taping

Dry needling wordt toegepast bij een groot aantal van onze patiënten. Deze zeer effectieve behandelmethode wordt in onze behandeling geïntegreerd met snelle resultaten tot gevolg.

De fysiotherapeut vindt tijdens zijn onderzoek regelmatig problemen in de spierfunctie. Eén van die problemen is het bestaan van zogeheten `trigger points’, een kleine pijnlocatie in een spier die bij aandrukken een karakteristieke uitstralende pijn veroorzaakt. De spier functioneert hierdoor niet optimaal en veroorzaakt pijn.

Dry needling omvat het inbrengen van een ‘droge’ (acupunctuur) naald in een trigger point.

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als een triggerpoint wordt aangeprikt spant de spier zich even kort aan, dit geeft een soort ‘kramp’ gevoel, wat binnen enkele seconden wegtrekt, waar na de spier snel ontspannen raakt en weer normaal kan functioneren.

Ga voor meer informatie naar: www.dryneedling.nl/ www.myofascialepijn.nl

medical-taping-moves

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. De grondleggers van Medical Taping waren er zich van bewust dat beweging en spieractiviteit onmisbare factoren zijn bij het genezen en voorkomen van lichamelijke problemen.

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop en het lymfestelsel. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

De tape werkt door het liftende effect op de huid. Fasciale structuren worden geprikkeld en het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt aangezet met als resultaat een sneller herstel van diverse klachten en blessures.

Ga voor meer informatie naar:

www.curetape.nl/ www.fysiotape.nl